Vanliga frågor

Om Piffl

Var finns Piffl tillgängligt?

Den mest uppdaterade informationen om tillgänglig finns i appen. Ladda ner Piffl här för att se en karta över alla tillgängliga boxar.

Hur kontaktar jag support?

Vi finns här för att hjälpa dig. Skicka en hjälpförfrågan via appen eller skicka ett mail till support@piffl.se

Under vissa timmar finns vi även tillgängliga på 010-3300699 (Vi har tyvärr inte resurser att vara tillgängliga via telefon alla arbetsdagar) Piffl support kommer återkomma till dig inom 24 timmar <3

Användarvillkor

Finns det en åldersgräns?

Åldersgränsen är 16 år för att få använda Piffl

Hyra

Jag kan inte starta min hyra?

I de flesta fall ligger anledningen till problemet i anslutningen eller vid dålig mottagning/signal. För att det ska fungera räcker det vanligtvis att du:

  • Ser till att du står inom 5 meter från boxen
  • Starta om appen
  • Stäng av och slå på bluetooth igen
  • Se till att din app är uppdaterad

Jag kan inte starta en hyra? - Andra anledningar

Kan du inte starta en hyra? Det kan finnas flera orsaker till det:

  • Otillräckliga medel: Systemet kan validera ditt kort med en vändbar transaktion. Se till att du har tillräckligt med pengar på ditt kort och om inte, kan det vara bra att fylla på ditt konto.
  • Blockerat konto: I en sådan situation får du ett felmeddelande i appen. Läs det noga och kontakta vårt supportteam vid behov.
  • Misslyckade betalningar: Om vi inte kunde debitera dig för din tidigare hyra kan du inte starta en ny förrän den obetalda betalningen har betalats. Kontakta din bank och be dem att tillåta den här transaktionen. Kontakta vårt supportteam om du behöver ytterligare hjälp.
  • Tekniska problem: Om du upplever några, ta skärmdumpar och kontakta vårt supportteam. Ju mer information du ger, desto snabbare kan vi hjälpa!

Var kan jag använda produkten?

Du kan utöva din aktivitet var som helst i stadens offentliga miljöer. Men tänk på att produkten ska tillbaka till samma box och fack, så ett tips är att hålla sig i området runt den boxen du har hyrt produkten från.

Min produkt var sönder/fattades delar, jag önskar ej använda den.

Återlämna produkten i samma process som du gör när du avslutar en hyra och ange problemet så ser vi till att ingen kan hyra facket efter dig. Sker detta direkt efter startad hyra så slipper du debitering.

Återlämning

Jag har inte möjlighet att lämna tillbaka varan jag hyrt.

Det debiteras då en avgift på 800 kronor 💸 utöver debiteringen av tiden du hyrt produkten, denna avgift täcker en del av kostnaden för:

  • Uteblivna hyror efter din hyra
  • Personalkostnad, personal sänds till platsen och ersätter produkten inom 48 timmar
  • Ny produkt

Detta inkluderar tillfällen då:

  • Produkten blev stulen från dig under uthyrningen
  • Produkten tappades bort

Medan jag hyrde en produkt fick min telefon slut på batteri. Nu då?

Se till att du har tillräckligt med batteri innan du börjar hyran! 😌 Om du får slut på batteri under hyran så fortsätter du debiteras enligt vanlig hyrestaxa. Om batteriet ändå skulle ta slut: Gå in på Piffl-appen på någon annans mobil, logga in på din profil och avsluta din hyra.

Jag kan inte avsluta min hyra.

I de flesta fall ligger anledningen till problemet i anslutningen eller vid dålig mottagning/signal. För att det ska fungera räcker det vanligtvis att du:

  • Står inom 10 meter från boxen
  • Startar om appen
  • Stänger av och slå på bluetooth igen

Det gick sönder en del av produkten under hyran.

Inga problem, olyckor sker. Det viktiga är att du betygsätter och skriver i vad som hände och hur produkten felar när du lämnar tillbaka produkten så att vi har möjlighet att byta ut/komplettera produkten. Vi avaktiverar då det aktuella facket och sänder ut personal inom 48 timmar för att bekräfta produktens status och åtgärda problemet.

Det försvann en del av produkten under hyran.

Det debiteras då en avgift utöver debiteringen av tiden du hyrt produkten, denna kostnad täcker en del av kostnaden för:

  • Uteblivna hyror efter din hyra
  • Personalkostnad, personal sänds till platsen och kompletterar produkten inom 48 timmar.
  • Ny del av produkt

Vad händer om jag inte hinner lämna tillbaka innan en box stängs för dagen?

Det går alltid att lämna tillbaka en produkt, däremot kan man ej starta en hyra efter en viss tid, den tiden står specificerad på varje box i appen.

Betalning

Vad kostar det att använda Piffl?

Kostnaden för att Piffla beror på några faktorer. Vi debiterar ett fast belopp för första timmen, påföljande timmar kan priset öka beroende på dagen, tiden och trafik omkring boxen för att ge alla möjlighet att använda produkten och undvika passiv hyra.

Information om priserna finns direkt i Piffl-appen. Du kan enkelt klicka på en box på kartan för att kolla det aktuella priset för att Piffla i din stad.

Kan jag få ett kvitto för min hyra?

Du kan komma åt kvitton för dina Piffl-hyror direkt i appen! 
Allt du behöver göra är att öppna menyn i Piff-appen, tryck på "Historik" och välj den hyra du vill ha kvittot på. Längst ner på sidan kan du trycka på "Ladda ned PDF-kvitto". Smidigt och enkelt!

Vilka betalningsmetoder kan jag använda?

Att betala har aldrig varit lättare! 😎
När du har loggat in måste du lägga till en betalningsmetod till ditt konto. För att göra det, öppna din profil i appen, klicka på betalningsmetoden och välj det alternativ som passar dig bäst.

Jag fick inte min återbetalning

Det kan ta upp till 14 arbetsdagar att få en återbetalning. Om mer tid har gått och du fortfarande inte har fått din återbetalning, vänligen kontakta vårt supportteam via mejladressen support@piffl.se.

Produkter

Jag önskar ha en produkt tillgänglig som inte finns idag.

Finns inte den aktivitet du önskar göra? Eller vill du tipsa om en aktivitet du tror skulle vara uppskattad att ha i din park/stad? 
Skicka ett mail till oss på info@piffl.se!

Hur ger jag feedback gällande en produkt?

Om du önskar lämna feedback om en modell har du möjlighet att göra det när du avslutar hyran i appen.

Här önskar jag ha en box!

Skriv i platsen där du önskar ha boxen placerad och fyll sedan i vilken stad det gäller, så har du förhoppningsvis en box tillgänglig inom kort.

Boxen står inte där det står att den skall vara?

Stationerna väger flera hundra kilo. Vänligen kontakta vår support om du tror att den är försvunnen.

Konto och datahantering

Jag kan inte logga in på appen. Vad ska jag göra?

Testa följande:

  • Är det korrekt email?
  • Har du använta samma inloggningsmetod som förra gången?
  • Kontrollera att du är på "logga in" och inte på "registrera användare".
  • Starta om appen

Kvarstår problemet, kontakta vår support.

Jag vill ta bort mitt Piffl-konto.

Om du vill ta bort din profil, vänligen kontakta info@piffl.se

Kan jag hyra mer än en aktivitet via samma Piffl-konto samtidigt?

Just nu finns det inget alternativ i appen att hyra flera aktiviteter med ett Piffl-konto. Varje person måste ha en registrerad profil för att starta en hyra.

Hållbarhet

Hur miljövänligt är Piffl?

“Oanvända resurser är slösade resurser”

Hållbarhet är kärnan i delningsekonomi. Vi vill främja tillgång före ägandeskap och vi aspirerar att använda kvalitetsprodukter med en lång hållbarhet.

Ta till exempel det kubbet vi valt, som har en förväntad livscykel på 500 användningar. Om det inte blir stulet så kommer det användas 500 gånger innan vi byter ut det (om det nu behövs). Jämför det med ett privatägt kubb i ett förråd/garage någonstans i Sverige som används i snitt 3 gånger om året för att sedan bytas ut efter några år. Genom att istället dela tillgången på en produkt mellan flera användare är det sannolikt att för varje ny produkt som läggs in i en Piffl-box så slipper användare och i slutändan samhället konsumera ett hundratal nya produkter.